• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Skriva över lån?

N

Nellibelli

Gäst
Poäng: 0
För 6 år sedan fick jag barn och bodde fortfarande hemma och studerade. Mina föräldrar gick då in som borgenärer på lån för en lägenhet som jag bor i dagsläget i. Dom står på 45% var och jag 10%. Snart är tanken att vi ska skriva över resterande lån på mig (deras del) men är det möjligt och vad blir de för skattliga konsekvenser i framtiden om jag säljer exempelvis?

Lånet är på 1.1 miljon kronor, nu ville vi köpa en större bostad som ligger för samma pris som den vi själv ska sälja för. Men då skulle vi söka lånelöfte eftersom man tydligen inte kan bara flytta över ett lån till en ny lägenhet. Så vi va där på möte i veckan. Mina föräldrar ska fortfarande stå på lånen och jag 10%.

Tillsammans har vi en inkomst på årsinkomst 800.000. Utöver det har jag en egen kontantinsats på 1.9 miljoner kronor. Så vi trodde liksom inte det skulle bli några problem att bara få ett likadant lån igen. Samma summa dessutom, men nej då nekade dom oss.. varför?

Fattar inte, vi har ju betalat lika mycket nu så varför skulle de inte funka bara för man köper en annan bostad? Blir knäpp!
Detta är Swedbank, så har ni förslag på BÄTTRE banker så ge gärna det!
Har vart kund hos Swedbank i 25 år och skött alla betalningar innan så förstår verkligen inte va deras problem är?
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Vilka är "vi" gällande årsinkomst som du skriver?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Det beror på till vilket pris dom säljer
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Är det ett stort lån vi pratar om eller flera? Får ni en eller flera fakturor på lånet/lånen varje månad?

Man kan väl inte flytta lån? Lånen måste väl lösas om man ska bli av med dem?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Står du på hela lgh. Men bara en del av lånen i så fall finns det inga skattekonskevenser med att ta över resten
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp